torsdag 21. februar 2013

Ikke det dummeste jeg har hørt...men det ligner!

På vegne av mange med kroniske og uhelbredelige sykdommer og lidelser, så må jeg bare si at når enkelte påstår at man kan tenke seg frisk....da blir jeg ikke bare fullstendig oppgitt men også ganske forbanna! Ikke bare er det totalt respektløst, men det er i tillegg et solid slag i ansiktet på oss som gjør det vi kan for å takle hverdagene på en best mulig måte. Og med tanke på at det ikke er mer enn noen uker siden en blogger dessverre døde av kreft finner jeg det så respektløst og smakløst at noe velger å blogge om noe de tror på, som egentlig er helt greit...men trenger man å skrive ned og si høyt absolutt alt uten tanke på sine medmennesker? For når det faktisk blir påstått at også alvorlige sykdommer, ikke bare migrene eller influensa, men kreft f.eks kan kureres ved tankekraft....*det er bare å tenke positivt*....da sparker man nedover. Og selv jeg, som kommer fra et umøblert hjem har vitterlig lært at man skal ha respekt for syke mennesker.



Mange bloggere bruker bloggen som terapi, både på gode dager men også de mindre gode dagene. Noe som bør være forståelig da mange av oss lider av PTSD f.eks...Vi vet aldri når flashbacksene velger å herje med oss eller når angstanfallene melder sin ankomst...Tror dere virkelig at det er så enkelt som å bare tenke positivt...for da forsvinner alt av lidelser og plager?? Jeg sier IKKE at man skal rulle seg rundt i selvmedlidenhet, men man skal ta sine følelser og tanker på alvor. Holder man tilbake så smeller det...det er en grunn til at man kaller noen for tikkende bomber eller trykk-kokere...det er de som holder igjen og holder igjen...svært usunt! Man bør prøve å ha en positiv innstilling til ting og lære seg å leve med og akseptere sine sykdommer og plager og der er det på plass med positiv tankekraft. 





24 kommentarer:

  1. Hei ;) Sender en liten hilsen fra det stoooore utland!! :) Jeg har diskusjoner om dette emnet ganske ofte. Jeg mener ikke at man kan tenke seg frisk... men!!! Det hjelper lite å tynge seg ned i sykdom og negativitet!! Blir i hvertfall ikke friskere av det... snarere tvert i mot.. Så litt positiv tankegang gjør det i hvert fall ikke noe verre... eller?? ;)

    Klem Siven

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei din utlending...hihihiii:)) Så enig ..så enig...man blir absolutt ikke bedre av å holde den gryta som heter *fæl barndom eller jeg har det jævlig* konstant varm...Det er lov å trekke kjelen tilside og konstatere at kjelen og dets innhold er der...og det er greit:))

      Slett
  2. Kjempebra skrevet! Jeg er helt enig med deg! Slikt utsagn er det det største sludderet og våset jeg hører! Det handler mere om å mestre hverdagen på best mulig måte, gjøre det beste ut av den samt akseptere situasjonen.

    Selv sliter jeg med betennelsesreumatisme. Jeg får gjentatte betennelser i leddene mine (hæler, håndledd, albuer og skuldre), og jeg har gjennomgått operasjoner, og jeg vet det kommer til å bli flere operasjoner i framtiden. Det første jeg måtte gjøre da jeg fikk konstantert reumatismen min av reumatologen var å akseptere situasjonen, og jeg lærte meg fort hva jeg skulle gjøre for å ha gode dager. Jeg føler meg privilegert at jeg kan jobbe med det som er hobbyen min, nemlig musikken. Jeg er freelancemusiker på tverrfløyte, og har spillejobber ved ulike anledninger (bryllup, gudstjenester, begravelser m.m). På en uke kan det bli 4 - 6 spillejobber. Det siste jeg vil er å sette meg ned å synes synd på meg selv. I tillegg hjelper det å gå turer. Jeg går turer hver dag for å holde meg i form, og det er kjempedeilig. I tillegg må jeg ha medisin for å holde reumatismen i sjakk.

    Jeg blir lyn hakke forbanna når folk som ikke kjenner meg og min reumatisme kommer og forteller meg hva som er best for meg, og hva jeg skal gjøre.

    Vi som er konisk syke (fysisk eller psykisk) har aldri bedt om å havne i den situasjonen vi er i! De som mener at vi kan tenke oss friske kan bare holde kjeft. Så enkelt er det ikke. Kanskje kan den/de som har slike holdninger slutte med å gå til legen, og heller tenke seg frisk selv. De trenger jo ikke leger uansett!

    Det at jeg ikke støtter slike holdninger betyr ikke at jeg setter meg ned å sutrer over min situasjon. Jeg har min måte å takle min reumatiske sykdom på, og den måten er rett for meg.

    Det verste er at den holdningen kanskje kommer fra folk som selv burde tenkt seg frisk, men som har lidelser lengre enn et medisinsk leksikon. Snakk om dobbeltmoralisme!

    Ønsker deg en kjempefin torsdags ettermiddag vennen:)

    Stor klem fra Toril

    SvarSlett
    Svar
    1. APPLAUS og WORD!! Ja det blir unektelig latterlig når slike påstander kommer fra folk som selv har X-antall lidelser og sykdom mer...da er det jo levende bevis på at det faktisk ikke fungerer da...det de snakker så varmt og inderlig om!! Vi har skremmende lik holdning til våre sykdommer/plager og hvordan leve med de. En aksept og det at vi har lært å leve med det er den beste medisinen mener jeg...alt annet er en bonus dersom ting blir bedre ikke sant:)) Stooor klem til deg:))

      Slett
  3. Jeg tror att det kan hjelpe på i hverdagen og ha ett positivt tankesett. Det heter jo att tro kan flytte fjell ;) Vi har jo en sjel / sinn / kropp som henger helt sammen. Om man eks. Blir veldig nervøs så kan dette gi utslag fysisk , man begynner kanskje og kaldvette , få vondt i magen , bli kvalm etc. Altså de psykiske tankene spiller da inn på hvordan kroppen fungerer fysisk.
    Om man kommer inn i ett veldig negativt tanskesett så tror jeg ikke det vil være positivt for kroppen. Jeg har troen på att det kan hjelpe og tenke positivt til en viss grad. For og komme seg ut av depresjon må man jo lære seg og tenke positivt eller endre tankemøsteret.
    Men jeg tror ikke man kan tenke seg frisk fra alvorlige sykdommer. Men jeg synes att man i medisin skulle vært mer opptatt av og " healet " hele menneske. Jeg vet ikke , håper ikke du misforstår meg her .. Jeg tror hvertfall att positive tanker kan være med på og gjøre hverdagen lettere , og jeg synes det er spennende og se på andre land der sjelen/ sinnet blir ansett som utrolig viktig og att nesten ingenting er umulig så lenge man utøver tankekraft.

    SvarSlett
    Svar
    1. Var ikke meningen og være helt anonym ..,
      Maria her :)

      Slett
    2. Jeg er helt enig med deg, å ha en positiv innstilling er viktig, men å tro at det alene kan kurere alt fra kreft til HIV/Aids....det blir i mine og mange andres helt hårreisende..Det viktigste å lære seg er å akseptere og leve med...bare der er mye gjort:)) Da snakker jeg av erfaring:)) Men tenk deg selv hvor mange som bruker positiv tankekraft til å prøve å vinne på lotto f.eks.....og hvor mange vinner hver uke? Ikke mange...i snitt 2-3 stk. Men de får ihvertfall et mye lettere liv og en bedre hverdag og det gleder meg like mye hver gang noen vinner:))

      Slett
  4. Jeg tror folk må finne SIN måte å takle ting på, noe som er rett for EN, er ikke alltid det for en annen. Og folk kjenner inni seg hvordan man bør gjøre det, det tror JEG :-) Ha en god ettermiddag Diva :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er jeg enig i, men å være så bastant at man fremsetter påstander om at det er jo bare å gjøre sån eller slik...det blir for enkelt mener jeg:)) For var det så enkelt så kan jo legestanden bare finne seg andre jobber!

      Slett
  5. Ja, det er det jeg mener også, at å komme med påstander om hvordan ting bare skal gjøres, blir helt feil. De har ikke noe som helst grunnlag for å kunne si sånn, bare sin egen opplevelse, og den er jo ganske subjektiv, og ingen sannhet. Som du sier, da kunne jo bare legestanden lagt opp liksom..

    SvarSlett
    Svar
    1. Nemlig!! Men det pussige blir jo når slike påstander kommer fra folk som er delvis uføre og har en lang rekke med lidelser/sykdommer...da ler jeg meg fillete:) For da er de levende bevis på at det IKKE fungerer da:))

      Slett
  6. Positiv tankegang hjelper, men kurerer ikke. Tenker vi positivt har vi det bedre med oss selv og kanskje vi takler smerter, angst og flashbacks bedre, men fjerne dem gjør det ikke. Skulle gjerne bytta litt med dissa bedreviterne jeg. Jeg gir dem gjerne mine betennelser slik at jeg kan tenke positivt og gå ut å leke med unga i vinterferien...... Mens de koser seg og tenker positivt med smertene som herjer kroppen... LYKKE TIL. Bra skrevet vennen. :-D

    SvarSlett
    Svar
    1. WORD!!! Ja de må mer enn gjerne overta både dine og mine plager og tenke seg friske...for da kan de gjøre det vi ande ikke får gjort når *alt* herjer som verst..og gud løkk med det...Tusen takk snuppelure:))

      Slett
  7. Benedicte Fjeldberg21. februar 2013 kl. 20:29

    Det hjelper selvsagt å være positivt innstilt, men det er en lang vei derfra til helt kurert. Klem=O)

    SvarSlett
    Svar
    1. AMEN 2 that sister:)) Stoor klem i kvelden:))

      Slett
  8. Så klart blir tilværelsen bedre hvis man tenker positivt! Men tankene kan ikke helbrede sykdommer. De er der, hele tiden, og føles mer eller mindre konstant. Jeg kjenner det jo på meg selv, uansett hvor positivt jeg tenker nå, så må jeg ha oksygen hvis jeg skal ut på flyreise igjen. Ha ha, ja gjett om tankene hjelper på det? Ikke i det hele tatt. Men jeg kan jo så klart tenke at det går jo fint likevel, det er jo bare en liten boks og en slange i nesa, no problem. Men å tenke den vekk, bort? Det er jo tåpelig. Men det finnes mange tåpelige mennesker på blogger, forresten ikke så veldig mange, men noen.

    SvarSlett
    Svar
    1. AMEN til deg også....Det er en grunn til at en del velger å flykte fra blogg.no....enough said:)) Men jeg er så enig med deg, å prøve å ha en positiv innstilling til det meste i livet gjør jo hverdagene lettere, men det fjerner ikke sykdommene...overhodet ikke! Og at voksne kan faktisk tro at det er mulig...det er helt ubegripelig for meg..og en del andre:)

      Slett
  9. Så sant så sant! Hadde det gått an og tenkt seg frisk hadde jeg fortsatt jobbet som helsesøster. Men dessverre, om en er aldri så postiv - tankens kraft holder ikke,gitt. Jeg tenker positivt hver eneste dag, men sykdommen min har jeg like forbanna. Viktig tema du tar opp her! Klem fra meg :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja ikke sant....Vet du...jeg blir altså så provosert og forbanna når enkelte slenger ut slike påstander om at det er så enkelt...bare å tenke seg frisk...Jammen hvis det var så enkelt, da kan jo legestanden legges vekk for godt da!!! Stooor klem til deg:))

      Slett
  10. så sant vennen.. veldig bra innlegg... du har selvfølgelig helt rett.. jeg tror ikke man kan tenke seg frisk jeg heller... man kan lære seg til å dra nytte av det negative sånn at men kan olde ut og kanskje få en edre dag.. men frisk blir man ikke.. klemmer i fleng..

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er forsket ganske mye på dette med tankens kraft...og jeg har til gode å høre om noen som har blitt frisk fra kreft eller HIV/Aids pga positiv tenking....men det latterlige er at enkelte som påstår at man kan tenke seg frisk er delvis uføretrygdet selv....altså levende bevis på at det ikke fungerer!! En helt annen ting er å ha en positiv holdning til livet for som du sier å holde ut...men det kurerer ikke alvorlige sykdommer...Varmeste klemmer til deg snuppa:))

      Slett
  11. Bare innom for å høre hvordan det står til med deg? :-) Håper du har det bra, ble så stille her..

    SvarSlett
  12. Håper du har det bra idag. Noen dager siden siste innlegg fra deg. Alt blir så stille her uten deg... 24.

    SvarSlett